کریستال‌های مایع برای تشخیص بیماری‌های تحلیل برنده‌ اعصاب

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
 
 پایگاه صاعقه::کریستا‌ل‌های مایع ذهن ما را به سمت صفحه نمایش تلویزیون و کامپیوتر می‌برد اما آنها کاربرد دیگری هم دارند.
به گزارشپایگاه صاعقهبه نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حال حاضر گروهی از محققان در دانشگاه شیکاگو کریستال‌های مایع را در یک قلمرو کاملا غیر منتظره به کار بردند، آشکار ساز‌هایی برای الیاف پروتئین دخیل در توسعه بیماری‌های تحلیل برنده اعصاب مانند آلزایمر از جمله این کاربردهاست. این طرح تشخیص الیاف پروتئین را کم هزینه‌تر و ساده‌تر می‌کند و حتی ممکن است قبل از مرحله‌ی شکل‌گیری الیاف پروتئین و سمی شدن آن، آن را تشخیص داد.  
 
De pablo رهبر گروه می‌گوید، سیستم  ما شیوه‌ای ساده و ارزان و بسیار حساس ارائه می‌دهد. 
 
الیاف پروتئین یا همان الیاف آمیلوئید با توسعه‌ی بیماری‌هایی همچون آلزایمر، پارکینسون، هانتینگتون و جنون گاوی در ارتباط است همچنین در بروز دیابت نوع دوم که به پانکراس آسیب می‌رسد، دخالت دارند. دانشمندان از پاسخی که کریستال مایع در برخورد با اختلالی روی سطح خود می‌دهد، استفاده کردند. کریستال مایع در برخورد با الیاف پروتئین واکنش نشان می‌دهد این الیاف ممکن است ده‌ها نانومتر قطر و 100 نانو متر طول داشته باشند که به مراتب از گلبولهای خون کوچکترند اما اختلالی که ایجاد می‌کنند توسط کریستال‌ مایع قابل تشخیص است در نتیجه این اختلال در نور پلاریزه با یک میکروسکوپ ساده‌ی نوری قابل مشاهده است این اختلالات به صورت یک لکه‌ی کوچک سفید در دریایی سیاه به نظر می‌آید این لکه‌های روشن رفته رفته بزرگ می‌شوند و شکل الیاف پروتئین را به خود می‌گیرد البته چیزی را که می‌بینید الیاف پروتئین نیستند بلکه پاسخ کریستال مایع به این الیاف است. 
 
برای تشخیص دیابت نوع دو ، آلزایمر و پارکینسون، این روش با کاهش هزینه نسبت به روش فلورسانس و یا پراکندگی نوترون می‌تواند مفید باشد. 
 
انتهای پیام/

این صفحه را به اشتراک بگذارید